lördag, augusti 26, 2006

Some like it hot

I hetaste laget (Some like it hot) var länge den roligaste film jag hade sett.

Handlingen börjar i Chicago runt året 1930. Saxofonisten Joe (Tony Curtis) och basisten Jerry (Jack Lemmon) blir vittne till ett mord i maffiakretsar. Därför gömmer de sig utklädda till damerna Josephine och Daphne i ett tjejband som skall till en badort i Florida.

En galen och rolig historia med många minnesvärda scener.

Nu hade den filmen premiär 1959. De här herrarna, som klätt ut sig, kan alltså inte ha inspirerats av den filmen. Fotot är troligtvis från 1940-talet eller tidigare.

Festligt, löjligt eller skrattretande. Välj själv! Jag gissar att bilden tagits i samband med någon större eller mindre fest.
En födelsedag, kanske.

Tredje personen, från vänster räknat, känner jag i alla fall igen som min farbror, Arvid Lundin, som var bosatt i Erickson, Manitoba.

Albert Holmberg
På baksidan av det här fotot (från samma album) står mycket prydligt skrivet "Albert Holmberg".

Jag begriper inte vad han har klätt ut sig till.
Vad i all sin dar har han på huvudet? Runt halsen?
Hur mår han?
En tolkning av bilden mottas gärna under kommentarerna.

Om, mot förmodan, någon skulle känna igen personen med det här namnet, ber jag om ursäkt för publiceringen.
Han såg nog vanligtvis inte ut så här. Får jag hoppas.

Efternamnet "Holmberg" förekommer i Manitobas databas . Jag har kollat.
Men någon person med namnet Albert Holmberg finns inte. Han kan vara född i Sverige på 1900-talet. Då finns han naturligvis inte nämnd där.

Databasen lämnar ut uppgifter om födda, vigda och döda
- men bara data som är äldre än 100, 80, respektive 70 år.



Citatet: :-) Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit.
Hjalmar Söderberg







4 kommentarer:

Anita sa...

Är kortet taget i USA?
Mannen på kortet (Albert Holmberg?) ser ut att vara densamme som mannen i mitten(i kjol) på gruppfotot. Jag gissar att det är nån typ av maskerad eller fest, som du skriver...:)

Karin W. sa...

Kanske har du rätt, det är samma person - fast jag har lite svårt att se likheterna.

De här två korten kommer från ett album som till största delen innehåller foton och vykort som visar Oskars och Arvids liv, leverne och familjer i Canada, (inte USA). På baksidan finns skrivet, åtminstone på en del av dom, vad de föreställer.

Jag gissar att det är kort som farfar och farmor fått i brev hem.

Anonym sa...

De var tydligen herrarnas afton....och de hade nog roligare än vad eventuella åskådare hade (tror jag)

Men filmen " I hetaste laget" är fortfarande en favorit. Trots att den är inspelad i svartvitt och så pass gammal. Tänk bara Jack Lemmons "fästman" som blir så kär, så kär....;)
Underbar film att skratta gott åt.

Karin W. sa...

Det är faktiskt med blandade känslor(inte enbart roligt, tycker jag) att ta emot "uppvaktningar" i form av utklädda människor - speciellt när någon klätt ut sig till oigenkännlighet och inte heller avslöjar sig, varken förr eller senare.

"I hetaste laget" är en klassiker som otroligt nog håller än idag. Nu måste jag erkänna att jag tycker att filmerna om "Den nakna pistolen" också är roliga. Speciellt den första.

Related Posts with Thumbnails