torsdag, november 23, 2006

Ty fråga framfarna släkten...(Job 8:8)

Fotograf: Amanda Sandberg. Sollefteå





Porträtt av Henrik Robert Lundin, född 1877 i Holafors, Ådals-Liden.




I samband med Ivar Kreugers död ( mord eller självmord) den 12 mars 1932 inleddes en finanskris som fick stora verkningar både i Sverige och internationellt.

Min farfars bror, bonden Henrik Robert Lundin, var en av de som direkt drabbades av Kreugerkraschen.

Henrik Robert var en allmänt högaktad person med många kommunala förtroendeuppdrag. Han var äldst av fyra bröder och hade fått överta sin fars hemman i Holafors omkring 1901. Men han hade lånat pengar i Svenska Handelsbanken och köpt Kreugeraktier. Representanter för bankerna ville förstås snabbt komma ur sina mellanhavanden med Kreuger. I Henrik Roberts fall kunde Handelsbanken säkra sin fordran genom en omfattande avverkning på hemmanets skogsskiften.

Hulda Kristina Lidfors.1904.Fotograf:Ebba Lindstedt. ÖrnsköldsvikEfter Henrik Roberts död ( även han dog 1932) såldes hemmanet på auktion. Det var i mycket dåligt skick efter bankens hårdhänta avverkningar.

Hustrun, Hulda Kristina Lidfors,(1883-1938) , samt hans mor, Brita Andrietta Hansdotter Molin, (1849-1940), levde och hade födoråd på hemmanet. Hulda Kristina hade fött tio barn : John, Sixten, Elsa, Gerda, Henrik, Gösta, Ingrid, Bertil, Dagny och Hanna. (Dottern Gerda dog som spädbarn. Möjligen är det den lilla flickan Gerda som finns på ett tidigare inlagt foto: 4 Post-mortem-fotografi. Pappa berättade någon gång att det fotot föreställde ett brorsbarn till farfar.

Före 1951 kunde inte kvinnor bli förmyndare för sina egna barn vid makens död. Eftersom en del av Henrik Roberts och Hulda Kristinas barn var omyndiga blev farfar utsedd till förmyndare för dem - ett uppdrag som senare skulle visa sig bli alltför betungande för honom. Han avsa sig uppdraget och blev befriad från förmyndarskapet.

Idag är de flesta direkt berörda döda - men inte alla. Ett par av Henrik Roberts och Hulda Kristinas barn lever fortfarande. Henrik Roberts mor, min farfarsmor, Brita Andrietta, blev nästan 91 år gammal, men hon var helt blind mot slutet av livet.

Historiskt sett tycks stora finanskrascher inträffa med långa intervall. Därför lär det dröja ett tag innan nästa krasch kommer. Under 1980- och 1990-talen fick vi se se finansmarknader av den sort Kreuger opererade på återfödas. Nu är de globala finansmarknaderna större och mer komplicerade än vad de var för tio år sedan. Nästa gång det smäller torde tidigare krascher te sig som västanfläktar. Jämförelsevis.




12 kommentarer:

Anita sa...

Karin! Intressant läsning. Kenneth har berättat en del om det som hände Robert Lundin. Det var verkligen en tråkig händelse, som drabbade familjen så hårt.

Den häst som finns på korten från Rå i min blog köpte Kenneths farfar August av Robert Lundin. En mycket fin och uppskttad häst har jag förstått.

Jag har genom mitt arbete träffat flera av Roberts barn, som du förstår.

Karin W. sa...

Ja, det förstår jag att du har, Smulan. (De två yngsta flickorna som är i 80-90-årsåldern?)

"Höjden av fattigdom är att inte äga en häst:)" Det tycker en 83-årig man som jag känner och det är ju svårt att tänka sig hur livet, under de senaste århundradena, skulle ha sett ut om inte hästen funnits.

Anonym sa...

Njaa... det är inte döttrarna jag tänker på i första hand. Ett par av bröderna var på det äldreboende jag ansvarade för. Mycket trevliga bröder.

Karin W. sa...

Då finns inte många att välja mellan, Smulan. Och det lär inte vara de äldsta.

Anki dotter till Anita Lundin sa...

Hej! Min morfar var Henrik Lundin född 1912-2003.Min mormor, Sally bor kvar i huset i Holafors.

Karin W. sa...

Hej Anki, Kul! Om jag förstått det hela rätt så är vi släkt med varandra eftersom din morfarsfarfar Henrik Zakrisson Lundin var min farfarsfar.

Anki sa...

Hej igen!Ja vi är väl släkt med varandra. Du kanske vet vem min mamma är? Hon heter Anita Engström(Lundin som ogift) dotter till Henrik och Sally Lundin.Anitas syskon heter Rolf, Gunvor och Birgitta. Mamma bor i Nolby, Sundsvall. De syskon till morfar som fortfarande finns kvar i livet är Hanna, Dagny och Bengt.Mvh Anki

Karin W. sa...

Hej igen Anki! Få se om jag kommer ihåg...
Din mamma och hennes syskon känner jag inte.
Hanna var damfrisörska i Näsåker.. Bengt ... har han bott i Söråker? Dagny heter Hamberg i efternamn.

aNKI sa...

Hej! Vad jag vet har inte Bengt bott i Söråker. Dagny heter Hamberg och Hanna var damfrisörska.
Vart kommer du ifrån och vad heter dina föräldrar?

Karin W. sa...

Hej Anki, mina föräldrar är döda sedan lång tid tillbaka. Pappa hette Nils, mamma hette Märta och mitt föräldrahem finns här: gammaltochnytt.blogspot.com/2006/07/minnen.html. Scrolla en bit ner på sidan bara.

Jag har bara ett svagt minne av att vi brukade hälsa på en släkting i Söråker som hette Bengt. Jag var inte så gammal då och kan minnas fel.

Anki sa...

Hej! Mamma har en fundering,har du någon lillasyster? Vart bor du idag? Mamma vet nog vem du är!Jag känner igen huset på den övre bilden.

Karin W. sa...

Hej! Förlåt att jag inte svarat tidigare. Jag brukar vanligtvis få ett ett mail när någon kommenterar men inte den här gången.

Min lillasyster hette Astrid. Hon lever inte längre. Jag är jämtländska sedan början av 1970-talet. Bor i en liten by norr om Östersund.

Related Posts with Thumbnails