onsdag, juli 12, 2006

Gamla foton från Junsele (5)

Detta vänliga ansikte ska ha tillhört Maria Berglund, född 1899 i Hömyra - en ganska avsides by i Junsele. Det får nog anses som uteslutet att det kan röra sig om någon annan person.

I oktober 2005 fick jag ett mail från Per Arne Åslund. Han skrev:Jag hittade min mormor Maria Berglund Persson, f 1899, bland din porträttsamling: Karin W album. Det är bild 11 ......

Maria Kristina Berglund gifte sig med Julius Persson, född i Krånge, Junsele 1907, bosatt i Kläppsjö, Junsele. Per Julius Perssons farfarsfar hette Anders Abrahamsson (1792-1882), Kläppsjö.

Det är ett namn som börjar kännas bekant (morfar till Erik Jakob Selin, född 1888, Kläppsjö).

Numera finns även en kopia av Maria Berglunds porträtt i Sollefteå bilddatabas (SVAR). Där har det id-nummer hl- 2103/03.

Jag är helt övertygad om att du, Smulan, har mer att berätta om Maria Berglund och Julius Persson i Kläppsjö. Om du vill och har tid, får du gärna göra det.

Smulan berättar:

Maria var yngsta dotter till min farfarsfars (Petter Berglund) äldste bror Aron Berglund 1851-1928. Aron var född i Åkerbränna Junsele men flyttade som liten till Hömyra, den by som hans pappa Anders grundade.
Aron var djupt religiös (vilka flera av de gamla Berglundarna var) och han var bypredikant för den nybildade Salemförsamlingen (nuvarande Filadelfia) i Junsele. Han var även bonde och skräddare. Arons hustru - Gustava Mårtensdotter Åkerberg 1860-1917 från Åsele - var även syster med min farfarsmor. Familjen hade 7 barn.

6 kommentarer:

Anita sa...

Hej Karin!
Jag väntade lite att du skulle lägga ut fotot av Maria Berglund... Kul!

Maria var yngsta dotter till min farfarsfars (Petter Berglund) äldste bror Aron Berglund 1851-1928. Aron var född i Åkerbränna Junsele men flyttade som liten till Hömyra, den by som hans pappa Anders grundade.

Aron var djupt religiös (vilka flera av de gamla Berglundarna var) och han var bypredikant för den nybildade Salemförsamlingen (nuvarande Filadelfia) i Junsele. Han var även bonde och skräddare. Arons hustru - Gustava Mårtensdotter Åkerberg 1860-1917 från Åsele - var även syster med min farfarsmor. Familjen hade 7 barn.

Per-Arne Åslund har lagt ut antavlan på sin mormor Maria Berglund på sin hemsida http://hem.passagen.se/aslunds/ vilket kan kanske vara av intresse. Vi hade kontakt för några år sedan när jag fick några fina gamla kort av Hömyra vilket gladde mig mycket. Hömyra är idag en öde by - det finns bara ett par gårdar kvar resten är rivet tyvärr.

Hälsningar Anita

Anita sa...

PS. Jag kan tillägga att Maria Kristina Berglund Persson dog 25 okt. 1973 i Kläppsjö.

Smulan

Karin W. sa...

Tack Anita! Det kändes lite torftigt att skriva det lilla jag kunde få fram.
Jag förstod nästan att du hade mera. Det som du skrivit ner lägger jag på framsidan snarast möjligt.

Jag är lite försiktig med nyare data, dödsdatum t ex. Personuppgiftslagen har jag respekt för. Vill det sig illa blir det dryga böter, har jag förstått.

Per Arnes hemsida har jag länkat till, fast det kanske inte syns. Alla färgade namn och ord leder vidare till en hemsida.

Ett litet men behändigt program som heter Clipboard Magic gör att det går lekande lätt att infoga html-filer och adresser.

Anita sa...

Karin, det var inte speciellt mycket jag kunde bidra med - men det är alltid att roligt att kunna bidra med något.

Jag kollade inte din länk på Maria - det var dumt av mig. Men visst kan jag se att du länkar!

När det gäller färska dödsdatum så är det helt OK - vi har ju "döds-CD" till och med....

Hälsningar Smulan

Barbro Markström sa...

Intressant att läsa Smulans sida. Även jag finns på Abraham Abrahamssons släktträd. Min morfar Kristoffer Alfred Kristoffersson var sonsonson till honom och född 1870. I Eden tror jag, hans första fru var därifrån. Son till Anders Abrahamssons son Christoffer Andersson som föddes i Kläppsjö men blev bonde i Gafsele i Åsele och Kornsjö i Nätra. Morfar gifte sig med en Lomsjöflicka Ida Edman och fick 12 barn. Jag har ett foto av dem båda med två av sina barn och deras hus i Bonässund öster om Ö-vik, men jag vet inte hur jag vidarebefordrar det här. Är eg. ingen datanörd ser du!
Barbro

Karin W. sa...

Barbro: Har du fotografierna inscannade på din dator och vill att de ska ut på nätet? I så fall tycker jag att du ska maila Smulan och fråga om hon vill publicera dem på sin blogg.

Efternamnet Edman känner jag igen från min mans släkt. Hans farmorsmor hette Ulrika Dorothea Eriksdotter Edman. Hon var född i Saxnäs, Vilhelmina (tror jag).

Related Posts with Thumbnails