tisdag, april 18, 2006

Näsåker, Pelle Molin och vykort

Tecknad kartbild av Näsåker.
Britt Hedström.



Landskapet kring Nämforsen har förändrats under 1900-talet. Forsen är utbyggd.
De gamla slåtter- och betesmarkerna utmed stränderna används inte längre.
Samhället Näsåker har grupperat sig på båda sidor om Storgatan, en gång i tiden en gammal landsväg.

En bit utanför samhället ligger Prästnipan med sina branta stup ner mot Ångermanälven.
Här finns Pelle Molins stuga.
Under några år av sitt äventyrliga liv hyrde författaren, konstnären och landskapsmålaren Pelle Molin in sig (hösten 1891) i en kall och dragig timmerstuga, som stått tom, sedan ägaren emigrerat till Minnesota.
Stugan är nu museum.

Pelle Molin målar vid Laxbäcken. Näsåker 1890.
Ådals-Lidens Hembygds och Turistförening.
Min farfar och farmor hade en större variant av den här bilden inramad, hängande på en vägg i salen. Som liten flicka, 6 eller 7 år gammal, frågade jag vid något tillfälle, farfar, vem som fanns på bilden. "Sparvdyngmålar´n" blev svaret. Det var första gången jag hörde det namnet nämnas, folkhumorns namn på Pelle Molin.

Då jag gick i fjärde klass var min ordinarie lärarinna en dag sjuk. Vikarien var en pensionerad kantor, som var mycket aktiv inom hembygdsrörelsen. En hel förmiddag fick jag stå bredvid honom, medan han själv satt i katedern, och läsa högt inför hela klassen ur Pelle Molins " Ådalens poesi".

Jag vill minnas att jag fick läsa två historier, "Kams" och "En ringdans medan mor väntar", innan jag fick tillåtelse att sätta mig ner i min bänk igen. Det var min andra "kontakt" med Pelle Molin.

I vuxen ålder kunde jag ibland höra min pappa, som var född 1911, säga om någon person:
"De´ ä´ Pelle Molin i han". Det handlade då i sammanhanget alltid om någon bohemisk, egensinnig person.

Pelle Molins stuga, Näsåker.
Förlag: Essy Edströms Pappershandel, Näsåker.
Svensk tillverkning. Extra prima fotografi.


Pelle Molins stuga. Näsåker.
Foto: J. E. Nahlin. Import.
Läs mer om Pelle Molin på:
www.utflykten.se/molin.htm


Multrå. Pelle Molins födelsehem.
Stämplat "Utställningen Sollefteå 1919".
Förlag: Aktiebolaget Dahlbergs Bokhandel, Sollefteå. Import.

En tidningsnotis från Nya Norrland daterad 20/11 1950.












Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta Pelle Molin dog den 26. april 1896 i Bodö, Norge, bara 32 år gammal. Han ligger begravd på Bodö kyrkogård. En tidningsnotis från Nya Norrland daterad 20/11 1950.
Pelle Molin dog den 26. april 1896 i Bodö, Norge, bara 32 år gammal. Han ligger begravd på Bodö kyrkogård.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Å vilken trevlig blogg...jag hittade hit via "Smulan".
Det är verkligen kulturhistoria du bjuder på.
Hit kommer jag tillbaka!

Inkan ma röttran i Jamtland

Karin W. sa...

Hej Ingrid,
Jag känner igen ditt namn från Anbytarforum, där du varit mycket aktiv.
En dag fick jag en idé.
Varför inte försöka skapa någonting för offentligheten av allt det som ligger gömt i lådor och album.
Hälsningar Karin (som inte bara är bosatt i Jämtland, utan också har en och annan rot här)

Anonym sa...

Mycket intressant - han var nog mycket speciell han Molin!

Justin sa...

Hallo - ich komme aus Minnesota. Pelle Molins stuga in Nasaker wurde von meinem groß-groß-großen Großvater errichtet. Steht es Stille? Bitte E-mail ich - danke!

jmbrink81@gmail.com

Related Posts with Thumbnails