måndag, april 17, 2006

Vykort. Hotell Näsåker


Foto: J. E. Nahlin
Import

Vykortet är inte postgånget. Årtalet är okänt. Så mycket kan sägas att kortet är taget en kall vinterdag. Rimfrosten hänger tungt på träden. Röken stiger från skorstenen upp mot en isig himmel. Bilden utstrålar ödslighet och tystnad.

Samma hotell på 1940-talet

En bild ur Svenska gods och gårdar, del XXXVI, Ångermanland, sidan 1214. Förlag: Svenska gods och gårdar, Uddevalla. 1941.

Bildtexten ger upplysning om att mangårdsbyggnaden uppfördes 1919-1921. En ekonomibyggnad uppfördes 1870 och en ladugård 1913.

Ägare på 1940-talet var källarmästare Anders Gustav Gustavsson, född 9/9 1876. Son till Gustav Andersson och hans hustru Anna Lisa, född Andersson. Gift 25/6 03 med Märta Helena, född Lundin. Gården till släkten 1911, inköpt av J. F. Blom.

För mer detaljerade upplysningar om den släkten se: http://www.adals-liden.net/

och Familjer i Prästbordet.

Hotellet har under årens lopp haft många olika ägare.

Information in English for tourists


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Karin!
Vad roligt att jag hittade din blog! Jag hittade den via Magnus gästbok. Jag har haft en trevlig stunds läsning och kommer gärna tillbaka. Jag älskar också gamla kort. Farbror Bror och tant Elin minns jag mycket väl. De var mycket vänliga och trevliga människor. Vi har, som du vet, ett vackert möblemang i vår sommarstuga som de har ägt. Vi är så glada över det.

Har du något emot att jag gör en länk hit från min blog?

Jag återkommer!
Många hälsningar Anita

Min blog: http://smulansblog.blogspot.com/

Anonym sa...

Jag hittade din blogg när jag letade efter bilder på Hotellet, vi brukar ha fester där och behövde en bild att rita av till Affischen.

Karin W. sa...

Numera heter väl hotellet "Hotell Nämforsen", har jag för mig - påbyggt och ombyggt flera gånger under årens lopp.

Related Posts with Thumbnails