torsdag, juli 27, 2006

Vykort från Sandslån

Sandslån
Ett motiv från Sandslån, ett samhälle som en gång i tiden hade världens största sorteringsverk för timmer - timmer som kom från norrländska skogar. I slutet av 1800-talet flottades cirka 3 miljoner timmerstockar till Sandslån. I början av 1900-talet, då det här kortet skickades, hade antalet stockar fördubblats. Rekordåret 1957 registrerades mellan 22 och 23 miljoner timmerstockar vid sorteringsverket.

"Albert", som skickade vykortet till min farfar en augustidag år 1911, var bara en av de 6-700 man som under en kort säsong av ljusa sommarnätter och dagar arbetade här med att sortera upp timmer i buntar. Buntar som sedan bogserades vidare av respektive ägare till industrierna. Flottningsepoken upphörde helt 1982 och i och med det försvann en del ångermanländsk kultur- och industrihistoria. Men Ångermanälven flyter vidare.

Kartbild över SandslånI ett hus (i Kejsarkasernen), som förut innehöll bostäder för arbetarna vid timmersorteringen, finns nu ett museum med en permanent utställning. "Tidens tro drabbar människan" är namnet på utställningen. Ord som hämtats ur en bok av Mats Lundin - "Kvinnor dog. Män dömde" ( orden finns också på en minnessten uppe på Häxberget).

Speciell uppmärksamhet riktas mot häxprocesserna i Torsåker i Ångermanland. Det saknas domstolshandlingar från den tiden om dessa processer, men i en avskrift gjord cirka 90 år senare, daterad 1765, finns uppgifter om 71 personer, avrättade och brända på bål i Torsåker år 1675.

Utställningen vid museet vill ge något av bakgrunden till de rättegångar som hölls på 1600-talet - en skräckfylld tid för alla de som drabbades av prästers, barns och vanliga människors uppfattning och ryktesspridning.

Utanför museet finns en örtagård. Där växer flera av de medicinalväxter, som de s.k. häxorna använde till sina "trollkonster".

Det var tur att min farmor inte levde på 1600-talet. När jag var liten och hade ramlat, slagit mig eller gjort illa mig på annat sätt, skickade mamma alltid upp mig till farmor, som bodde på övervåningen. Hon läste då en "trollformel" över det onda. Om det hjälpte, minns jag inte. Tårarna och gråten "trollades" i alla fall bort.

Allt var mycket nyss
och ganska länge sedan

Minnen bleks
som gamla albumbilder

Andra blöder vid beröring

Några rader av Birger Norman ,
född 1914, uppväxt på en ö i Ångermanälven,
som heter Svanö,
i närheten av Sandslån.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Karin,
Tack för ditt minneskort!
Jag är en av dem som arbetade "på Sandslån" på somrarna. Nästan alla mina kompisar gjorde det också- det var mycket bra av flera skäl, inte minst att få bo hemma och få gratis mat och husrum!Hittade just en gammal löneremsaa från det första året- 1962. Lönen för 83,5 timmar var 265,53 kr plus ett rörligt tillägg på 7,92 kr!

Jag började alltså som 16-åring 1962- tvåskift på gamla manuella sorteringen. Det vilar ett nostalgiskt skimmer över de ljusa sommarnätterna -att det var väldigt jobbigt för en inte ens fullvuxen pojke har man naturligtvis glömt!Jag var även med ett par säsonger på det nya mekaniska skiljet, men trivdes aldrig riktigt där. Atmosfären hade förändrats och många av de gamla flottarprofilerna försvunnit.
Numera har ju Sandslån utvecklats till ett villasamhälle, nya generationer har tagit över- men fortfarande är vi några som minns "gamla Sandslån"!
Med vänlig hälsning
Weine Vedin

Karin W. sa...

Tack för den kommentaren Weine. Vi torde vara ungefär lika gamla du och jag. Det må jag då säga var dåligt betalt för ett så slitsamt arbete. Min första lön var på cirka 700 kronor (kontorslön) vid samma tid och jag slet minsann inte ont.

Related Posts with Thumbnails