fredag, oktober 06, 2006

Ett par fotoramar



















Hur ser man om en sak är antik? På möbler kan detaljer som hopfogning, lås och fanér etc. avslöja åldern. Det är betydligt svårare att bestämma åldern på de här reliefmönstrade fotoramarna. Farmors porträtt har årtalet 1902 inpräglat. Men det säger ingenting om åldern på ramarna. De är inte heller identiskt likadana. Vilket träslag kan det vara?

Att skära eller skulptera i trä, att med ett vässat verktyg snida ut bit för bit ur ett trästycke, är en urgammal teknik. Vi har minnesmärken, flera tusen år gamla, från människor som vi inte vet mycket mer om än att de med mycket enkla redskap kunde karva fram sina föremål.

Nästan överallt finns materialet trä. Det är levande och inspirerande att forma. På alla platser, där människor bor, har det funnits behov att utnyttja trä till praktiskt användbara ting eller till dekorativa föremål - som de här fotoramarna till exempel.





14 kommentarer:

Anita sa...

Karin! Jag har i min ägo ett flertal av de vackra träsniderier som Kenneths farfarsfar Erik Olof Persson snidat. Det är vackra sänggavlar, skåpdörrar och ramar med mycket rosensniderier på. Otroligt vackra.(jag ska visa något i min blog så småningom) Det är likadana rosor som Zachris Persson i Lidgatu gjorde. Erik Olof Persson stammar från Zachris Persson och det är väl därifrån anlagen kom förmodar jag. Tyvärr har inte Kenneth samma anlag, men han kan säkert bedöma vilket träslag som är på dina ramar - skogsbrukare som han är. Jag ska fråga honom.

Karin W. sa...

Hej Smulan,
Gamla eller nya, alm-, päron-, eller något annat träslag, svensk eller utländsk tillverkning.Vem kan veta? De här ramarna är så perfekt snidade att man måste använda förstoringsglas för att se att det är ett hantverk.

´Er.Ol.Pehrs.1901´, så står det skrivet på en av två träsniderier som jag har tagit tillvara. Jag tror att de egentligen är överstycken, som en gång i tiden har suttit på en säng eller en soffa. Det andra saknar namn, men de två är så lika i utförandet att det nog är ett arbete utfört av samme man. De typiska rosorna finns där.

Anita sa...

Det är helt säkert Kenneths farfarsfar Erik Olof Persson som gjort dina sniderier Karin! Han skapade alla möbler i sitt hem (vi använder ett bakbord som köksbord och en gästsoffa med överstycke av rosor och en orm; gjort av E.O.P.) E.O.P. dog 1931. Han finns omtalad i Pauls bok som duktig finsnickare.

Jag visade Kenneth ramarna men han påstår att det är omöjligt att säga vilkdet träslag det är utan att titta på det på nära håll. Dessutom kan det vara laserat/behandlat(?) som gör det ännu svårare att se.

Karin W. sa...

De kan vara behandlade med någon lasyr. Det är helt riktigt. Men det finns ingen glans på ytan som avslöjar det utan de ser helt obehandlade ut både på fram- och baksidan.

Jag använder sniderierna ovanför två dörröppningar. De är mycket speciella och borde förstås sitta på nå´n möbel.

Förutom "rosorna" finns på den ena en ängel och på den andra en man med en slägga (?) över axeln. Nu minns jag inte att jag läst om honom i Pauls bok så jag får bläddra och försöka hitta var det står. (Önskar ibland att det fanns ett register i den boken).

Anonym sa...

Men visst är ramarna inspirerade av Art Nouveau ? Den kom ju i slutet av 1800-talet. Jag tycker mig känna igen former som finns med i en bok som jag fått från England som berättar om Art Nouveau i alla dess former -från arkitektur, via möbler till konst.
Mycket vackra ramar föresten!

Anita sa...

Karin! Fel av mig.... Det är i Ådalslidens hembygdsbok (1970) sidan 319 som E.O.P. nämns (i kapitlet om Zachris Persson)

E.O.P. anser jag var i samma klass som Zachris Persson. Det finns en gammal soffa i Kenneths hem med helt fantastiska träsniderier på krönstycket. Jag måste fota av det vid tillfälle....

Karin W. sa...

Inkan! Jag tror du har svaret... slingrande linjer, stiliserade blom- och växtmotiv. Japanska eller andra asiatiska drag tycker jag att det finns.

Smulan! Den boken har jag inte och det förklarar varför jag inte fann ett enda ord om E.O.P. i min bok. Jag ser verkligen fram emot att få se bilder på krönstycket. 1976 skänkte vi ett stort väggur till hembygdsgården. Pappa sa att det var mycket gammalt men inte hur gammalt. Jag tror nu att det var ett verk av Zachris Persson.

Anita sa...

Ja, det hänger ett antikvitt väggur med rosa rosor av Zachris Persson i salen på Hembygdsgården. Kan det vara det? Många snickerier av Zachris Persson försvann olyckligtvis i branden 1974, men en soffa och ett väggur har införskaffats senare. Kan vägguret komma från ditt hem?

Det fanns även ett krönstycke av E.O.P. som förstördes i branden 1974, och jag tror inte att något nytt av E.O.P. har kommit dit. Ännu....

Karin W. sa...

Jag har så här långt efteråt lite svårt att komma ihåg de exakta färgerna på vägguret, men jag har för mig att det var målat i ljusa färger med grönt eller blågrönt runt själva urtavlan och på krönet.Det var inte helvitt.
Nästa sommar kanske jag får möjlighet att åka och titta.

Anita sa...

Du har rätt - det är lite färgade ränder, tror jag, runt urtavlan bl.a. Det är lite svårt att minnas så här på rak arm... men troligtvis är det samma väggur som vi talar om.

Karin W. sa...

I maj månad såg jag bilder och läste en artikel om Zackris Perssons träsniderier i tidningen Ångermanland. Jag kände direkt igen klockmodellerna. De är målade i andra färger och ser otroligt fräscha ut på bilderna. Klockan som hängde på väggen därhemma såg riktigt gammal ut. Men det var just precis den modellen på klockfodralet.(http://www.tidningen.to/skrivutNP.asp?typ=egna&id=19506)

Anita sa...

Gomorron Karin!
Jag läste artikeln också och sparade den. Tänkte att jag skulle ha användning av den nån gång i min blog....

Klockan i artikeln liknar den på Hembygdsgården, fast inslagen på färgerna på den senare går i rosa och möjligen grönt. Om jag minns rätt...

Anita sa...

Hej Karin! Long time, no see... ;)
Hoppas allt är väl i sommarvärmen?

Håller på att skriva en kort biografi om Erik Olof Persson (Kenneths fff) och hittade då vår diskussion om honom här..

Jag kan berätta att en av EO Perssons vackra soffor kommer snart att stå i Pelle molinsstuga i Näsåker (EO Persson var också tremänning med Pelle Molin) Ett vackert träsnidat skåp komemr att plceras i ett nytt Pelle Molinrum på Ådalsbyn i Sollefteå. Så har du vägarna förbi så titta gärna in!

Ha det riktigt gott Karin! Kram Anita

Karin W. sa...

Hej Anita, Länge sedan ...ja, det var det verkligen och dagarna bara rullar på i en rasande fart nu på sommaren. Det skulle verkligen vara intressant att åka omkring och se Sollefteå med omnejd som turist... men det lär nog inte bli av.
Kram Karin

Related Posts with Thumbnails