tisdag, juli 11, 2006

Gamla foton från Junsele (4)

På de här båda porträtten bör absolut samme man ha avporträtterats. Nu finns enbart det högra porträttet i SVAR:S Bilddatabas.
Det vänstra saknas där.
Vill Du jämföra, har porträttet till höger id-nummer:
fk-1431/01. Namn: Axel Näslund, Kläppsjö, Junsele.

Varifrån han kom, vet jag inte. Efternamnet "Näslund" ger en fingervisning om var någonstans, det kan vara lönt att leta. Det är ett mycket vanligt efternamn i Ångermanland, i byar med "Näs" i namnet .

Hans fullständiga namn var Erik Axel Näslund, född 1895. Han övertog en gård i Kläppsjö 1939 efter sin svärfar Olof Abrahamsson. Olof, i sin tur, hade övertagit gården efter sin far Abraham Andersson år 1892. Då skedde också en avsöndring från stamhemmanet. Laga skifte ägde rum först 1909. Frida hette Axels hustru och hon var född 1906. Allt enligt uppgifterna i Svenska gods och gårdar, sidan 557.

Kläppsjö 1, Junsele








Det är alltid vanskligt att återge andrahandsuppgifter. Den som forskar på den här släkten, ska själv kontrollera att uppgifterna stämmer. Det finns felaktigheter i den här boken, har jag märkt, precis som det finns i alla andra källor.

Olof Abrahamsson hette en hemmansägare i Kläppsjö, Junsele, en son till Abraham Andersson och Kristina Dorotea Olofsdotter. Han gifte sig 1896 med Brita Erika Franzén, född 1870 i Ottsjö, Ådals-Liden. Bynamnet Fransåsen hade säkert gett inspiration till efternamnet "Franzén".

Brita Erikas far hette nämligen Abraham Olofsson Franzén och han var född i Fransåsen, Ådals-Lidens socken. En dotter, Frida Erika, föddes 1906.

Hon bör vara den kvinna som blev Axel Näslunds hustru "Frida". Axel och Fridas första barn föddes 1935. (På grund av PUL har jag, för säkerhets skull, tagit bort barnens namn och födelsedata från bilden).

Om jag har lyckats pussla ihop det här rätt, hör den här familjen samman med Erik Selin, född 1888, Kläppsjö, Junsele. Släktsamband blir röriga med ord och siffror. De är lättare att överblicka med en kort sammanställning:

1. Frida Erika(1906-), bosatt i Kläppsjö, J-e

2. Olof Abrahamsson(1861-1938), bosatt i Kläppsjö, J-e
3. Brita Erika Franzén(1870-1906),bosatt i Fransåsen, Ottsjö, Omsjö, Å-L,Kläppsjö. J-e

4. Abraham Andersson(1823-1895), bosatt i Kläppsjö, J-e
5. Kristina Dorotea Olofsdotter(1837-1918), bosatt i Fransåsen, Å-L, Kläppsjö, J-e

6. Abraham Olofsson Franzén(1830-1898), bosatt i Fransåsen, Ottsjö, Omsjö, Å-L
7. Lisa Kajsa Persdotter(1836-1891), bosatt i Bysjö, J-e, Omsjö, Å-L

8. Anders Abrahamsson(1792-1882), bosatt i Mo, J-e, Kläppsjö, J-e
9. Anna Brita Larsdotter(1799-1859), bosatt i Kläppsjö, J-e

Jag stannar där. Om jag skriver fler namn, hamnar jag en bra bit utanför sockengränsen.

Nr. 8 och 9: Föräldrarna till Inga Andersdotter,(1942-1918), hustrun till Erik Johan Selin (1847-1909) som var far till Erik Jakob Selin (1888-)

För mig ska det bli intressant att se om jag fortsättningsvis lyckas spåra en släkt som en gång i tiden hade ett fotoalbum som kom på villovägar. Men det är knappast troligt. Ett trettio-tal porträtt i albumet är fortfarande oidentifierade .

Det innebär något av ett detektivarbete att hitta tillbaka till en gången tid - det arbetet gör man bara om man är intresserad av hur människor levt sina liv förr i tiden.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Ivar Näslund är min Morfarsfar och Frida min morfarsmor. Kul att se!

Anonym sa...

Axel Näslund menar jag...

Karin W. sa...

Tack för din kommentar. Det är alltid lika trevligt att få respons på de gamla fotografierna.

Anonym sa...

Fotot av Axel Näslund Det fans i mitt barndoms hem han föddes 1895 i endera Roksjöliden,eller klockens by Anundsjö socken och kom från nybygget Ås Anundsjö till Kläppsjö och gifte sig med Frida Erika Abrahamsson 1929 övertog dom kläppsjö 1:24 av Hennes far Olof Abrahansson.Första barnet föddes 1933 andra-34 ochTvillingarna-38 Häls.Ebbe Född-34

Karin W. sa...

Jättetack för dina uppgifter, Ebbe.

Sixten, Ebbe, Bertil och Elise. Bertils tvillingsyster, f. 38, död samma år. Det var de uppgifterna jag tog bort.

Related Posts with Thumbnails