måndag, april 10, 2006

Damporträtt


Kortet är stämplat Sollefteå i juli månad år 1904. Adressat var Fröken Elin Lidmark, "Fransåsen", Näsåker.

"Sollefteå den 4 juli 1904. Jag kommer ihåg eder att ni skall hafva trefligt i laderna.
Jag tror att jag ej kan resa hem så jag får helsa på eder
många helsningar till eder alla lef vel önskas af Tilda"

Byn Fransåsen, som en gång i tiden grundades av en man från Voxna (X) vid namn Johan Olofsson ( född 1767), är numera en öde by.

Där återstår idag inte mycket av gångna tiders odlarmöda.
Det här "Brefkortet", som skickades i slåttertid en sommardag år 1904, har nummer 8063. Men vem är kvinnan på bilden?
En skådespelerska från förra seklet ?
Eller någon varité-artist ?
Kortet har signerats med en autograf.

Uppdatering 17/11 2007: Enligt kommentar på bloggen föreställer porträttet den franska dansösen Cleo de Mérode (1874-1966). Hon var sin tids superkändis och det gavs säkert ut tusentals vykort på henne vid tiden omkring 1900.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kvinnan på bilden är den franska dansösen Cleo de Merode (1874-1966). Hon var sin tids superkändis och det gavs säkert ut tusentals vykort på henne vid tiden omkring 1900.

Karin W. sa...

Tack snälla för den upplysningen.
Nu föll bitarna, dvs bokstäverna på plats. Jag kan lägga förstoringsglaset åt sidan.
Karin

Related Posts with Thumbnails