måndag, november 20, 2006

Strangers in the box

Come, look with me inside this drawer,
In this box I've often seen,
At the pictures, black and white,
Faces proud, still, serene.



I wish I knew the people,
These strangers in the box,
Their names and all their memories
Are lost among my socks.


I wonder what their lives were like,
How did they spend their days?
What about their special times?
I'll never know their ways.


If only someone had taken time
To tell who, what, where, or when,
These faces of my heritage
Would come to life again.


Could this become the fate
Of the pictures we take today?
The faces and the memories
Someday to be tossed away?


Make time to save your pictures,
Seize the opportunity when it knocks,
Or someday you and yours could be
The strangers in the box.

© Pamela A. Harazim(1997)
East Hampton, CT

All Rights Reserved. May be used in unchanged form for non-commercial purposes if accompanied by this copyright message.

På flera webbsidor står det under den här dikten att författaren är okänd. Det är inte riktigt sant. Hon heter Pamela Harazim och skrev ursprungligen dikten när hennes mamma blev dement. Pamela insåg då att de historier som hennes mamma hade berättat - om sig själv och sin familj - för alltid skulle vara borta. Och Pamela mindes inte historierna, vilket hon hade trott att hon alltid skulle göra.


8 kommentarer:

Anita sa...

Jag kan i alla fall tala om att det första fotot inte är okänt...:)
Med 99% säkerhet är det Kenneths farfar August Eriksson som ung. Jag har nyligen sett samma kort i Rå, så jag är nästan helt säker. Jag ska ta en titt igen för säkerhets skull!

Karin W. sa...

Gulle dej! Av en ren slump valde jag det kortet. (Jag trodde själv det var någon Mähler)

Anita sa...

Har visat Kenneth kortet - och visst är det farfar August!

Karin W. sa...

Tack snälla du för att du var uppmärksam! Jag ska genast göra en anteckning. Hur såg hans hustru ut? Vem vet... det finns kanske ett kort på henne också.

Anita sa...

Jag ska hämta hem de gamla korten i morgon. Det finns ett ungdomskort av din farfar också bland dem. Jag skickar det som är intressant till dig!

Anita sa...

En helt annan sak Karin! Ang. adresslänkar till inlägg i blogen. Jag kan inte hitta adresserna till tidigare inlägg (förutom de inlägg som finns under "previous posts")
Hur gör man??

Karin W. sa...

Du har kanske inte bockat för "show link fields" i inställningarna.(?)

Jag ser att "links to this post" saknas på dina inlägg. (Om du inte vill ha med länkfältet måste du leta fram det enskilda inlägget och kopiera adressen från adressfältet längst upp.)

Anonym sa...

1000 TACK Karin!
Jag förstod att något var fel... :) Fixat!

Related Posts with Thumbnails