fredag, juli 07, 2006

Västernorrlands regemente

Vykort

Parti från Sollefteå läger.














FÖRLAG: MISSIONSBOKHANDELN SOLLEFTEÅ

Jag gör ett försök att tyda det som står skrivet:

"Sollefteå läger den 12/9 1911
Jag får nu senda dig ett vy så att du får se att jag lever och mår bra
och jag hoppas att ni gör detsamma
och så får jag tala om för dig hvad nummer jag har
om du tenker gå hit och hälsa på oss nå
om du kommer nu så slipper du ej längre än till vakten
fören nån från kompaniet kommer

395 Sundkvist I Kompaniet"

Intagningsrullor bör kunna berätta vem "395 Sundkvist" var.

Stavningen av efternamnet är annars vanligtvis "Sundqvist", mer sällan "Sundkvist".
I Folkräkningen 1890 nämns i Ådals-Liden endast tre män med det efternamnet. Det är knappast någon av dem som skickat kortet.

För den som händelsevis har Militärhistoria som ett intresse finns i Sollefteå Bilddatabas många gamla bilder från Sollefteå läger.

Sollefteå läger var beläget på Övergård i Sollefteå

Mellan åren 1893 och 1902 var beteckningen på regementet : I 29,
mellan åren 1902-1927: I 28
och slutligen åren 1928-2000: I 21.

Det berättas att vid I 21- regementet fanns en gång en furir som gick under namnet "Ruter knekt". En vinterdag halkade han omkull på den ishala kaserngården och hade svårt att ta sig upp. Ett par beväringar gick förbi utan att bry sig, varför furiren ryter åt dem:

-Ni kan väl hjälpa mig upp!

Svaret kom blixtsnabbt:

-Lagt kort ligger.



Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails