tisdag, juni 06, 2006

Erik August Lidström, född 1880

Porträttet har beteckningen - ik-7393/04 - i Sollefteå Bilddatabas. Fotografen hette Theres Karlström, Sollefteå. Min bild kommer från Bror Oskar Lundins porträttalbum.

Hemmansägaren Erik August Lidström var född 1880 i Näsåker. Han var bror till Lydia Lidström .

Erik August Lidströms gård i Näsåker
Bilden är klickbar!







En scannad bild ur Svenska gods och gårdar sidan 1214, del XXXVI, Ångermanland, tryckt hos förlaget med samma namn, Uddevalla.
Året är 1941.

Enligt födelseboken var Erik August Lidström född den 3 mars 1880 och i n t e 1860, vilket anges i bildtexten.




8 kommentarer:

Anonym sa...

Två vackra syskon- vilka ögon och näsor... De ser nästan lite filmstjärnevackra ut!
Stilig man är han.Och Lydia Kristinas hår ser så läckert ut - med lockarna och den tjusiga knuten i nacken.
Och vackra kläder... den där klänningen skulle jag gärna velat prova.

Karin W. sa...

Och så många skickliga sömmerskor det måste ha funnits! Klänningarna är riktiga "konstverk".

Jag fann en gammal, undangömd klänning med stråveck och pynt på vinden i V-bäck. Förmodligen hade den burits av farmor. Den föll tyvärr sönder i små bitar när den hanterades.

Karin W. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Karin W. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Karin W. sa...

Vad hände nu? Allt tredubblades. Mystiskt...

Anonym sa...

Å så synd att klänningen var så skör. Men den var nog rätt gammal då. En del material åldras fortare än andra.
ja sömmerskorna måste ha varit enormt skickliga. Jag och min dotter provade klänningar på Nordiska museet en gång, de var från förra sekelskiftet -å jag kände mig jättevacker i den. Jag fick även låna en tjusig hatt.
Sedan tog vi kort på oss och fotografen var en sådan med lådkamera och svart duk över huvudet när han tog kort. Vi fick sitta ordentligt stilla.
Det var någon form av specialutställning de hade.

Karin W. sa...

Jag funderar om siden kan bli så skört med åren?

Anonym sa...

JO, siden och silke åldras och blir skört. Det lärde jag mig under åren med teaterjobbet.
Gamla kläder skulle hängas på klädda tjocka galgar.
Silke och siden blir "slitna"! i vecken om de förvarades för länge på en hylla ihopvikta.
Det är en hel vetenskap detta med material, hållbarhet och förvaring... men jag kan fortfarande för lite om det. Och har även glömt en hel del nu....

Related Posts with Thumbnails