måndag, juni 05, 2006

Lydia Kristina Lidström, född 1882

Porträtt ur Bror Oskar Lundins porträttalbum. Fotograf: Amanda Sandberg, Sollefteå.

Lydia Lidström har nummer - ik-7399/04 - i Sollefteå Bilddatabas.
Hon var född 1882 i Näsåker, Ådals-Liden, dotter till Erik Peter Olofsson Lidström, född 1832 i Västanbäck, Ådals-Liden och hans hustru Sara Greta Danielsdotter, född 1848 i Norrtannflo, Resele.

Erik Peter Olofsson (Lidström) var en bror till Barbro Kristina ("Babba Stina") Olofsdotter, som var min farmorsfarfars (Mårten Mårtensson Lidmark) andra hustru.

(Jag har inte lyckats få till en direktlänk till bilden i databasen. Men www.svar.ra.se har en enkel sökfunktion. Skriv "Sollefteå bilddatabas" i deras sökfunktion så kommer Du rätt. Sök sedan på fotografens namn eller ett efternamn. Ingrid Hofvenstam är ägare till bilden på Lydia i databasen. Där finns många foton att titta på. De har anknytning till familjen Lidström i Näsåker. Ett alternativ är att använda "Google Sök" på den här sidan. Sök då på ordet SVAR)

För Dig som är intresserad av att läsa mer om Lydia Lidström, kan jag rekommendera en innehållsrik hemsida:
http://www.boija.com/archive/lydias_dod1920.htm


2 kommentarer:

Anita sa...

Karin! Jag har också försökt att få till en direktlänk till Sollefteå fotodatabas i min hemsida om släktforskning - men det gick inte. Så man får göra som du uppger - gå in via SVAR:s hemsida. För den är väl värd ett besök!
Smulan

Karin W. sa...

Eftersom mina kunskaper om html-koder inte är mycket att skryta över, trodde jag att jag gjort något fel. Efter ett tiotal försök gav jag upp....

Related Posts with Thumbnails