onsdag, juni 07, 2006

Anna Helena Lidström ? född 1885

Porträtt av okänd flicka. Fotograf: K. Karlström. Porträttet finns i farfars album.

I Sollefteå Bilddatabas. http://www.svar.ra.se/ , finns en gruppbild på två syskon, Lydia Lidström och Anna Lidström. Fotot har kodbeteckning - ik-7391/04 - Ägare: Ingrid Hofvenstam. Jag har jämfört min bild med den bilden och funnit att likheten är markant. Men jag kan mycket väl ha sett fel.

Om Du, som ser det här porträttet, har invändningar. Var snäll och ge mig en kommentar om det.

Anna Helena Lidström var född 1885 i Näsåker, Ådals-Liden. Hon gifte sig med Petrus Anselm Lidström, född 1888 i Krånge, Ådals-Liden. Petrus Anselms föräldrar var Per Magnus Lidström, född 1858 i Västanbäck, Ådals-Liden och Margareta Petronella Häggqvist, född 1857 i Häxmo, Ådals-Liden.

Klickbar bild nedan!
Scannad bild, sidan 247, Svenska gods och gårdar, del XXXVI, Ångermanland, 1941

Näset 1:5, Rossön, Bodums sn (Y) .




4 kommentarer:

Anonym sa...

Visst finns en stor likhet! Ögonen, näsan och inte minst örentippen...

Karin W. sa...

Bilden går ju att förstora upp i två steg. Det jag saknade var en tydligare grop i hakan.

Anonym sa...

Eftersom jag äger fotot gjorde vi en ordentlig undersökning om vilka som var med. Det finns ytterligare kort där syskonen Lidström finns med och där likheten ävenledes är sator. Hoppas vi har rätt!
Mvh Ingrid i Falun

Karin W. sa...

Hej Ingrid,

Tii höger om det här porträttet i mitt ärvda album, finns ett porträtt på en stilig ung man med mustasch. Funderar om han kan ha haft någon relation till Anna Helena Lidström. Jag har försökt jämföra det porträttet med andra sorters foton på hennes man. Men det är svårt eftersom de här gamla ateljéfotona visar så vackra ansikten.

Related Posts with Thumbnails