torsdag, juli 06, 2006

Minnen













"Ängen är åkerns moder" är ett gammalt ordspråk, som jag tror har innebörden att ängens hö ger, via kreaturen, gödsel till åkrarna.

Pappa balanserar på en gödselkärra med hästtömmen i ena handen.

Stödd på en dynggrepe och med en arm på hästryggen står min farbror och pappas näst yngsta bror, Albert, (som för övrigt fortfarande bor i Näsåker med hustrun Mia, båda snart 93 år ).

Men var är bilden tagen? Jag minns inte och kan inte placera de här husen. Fast kanske ändå ........ jag får just nu en svag minnesbild av ett hus inte så långt från mitt föräldrahem.

Det sägs att doftminnen tillhör våra allra starkaste minnen. Det skriver jag under på.

Gödsel doftar inte gott, speciellt inte svingödsel.

Häromdagen blev jag av Lars Anders Johansson påmind om den franske författaren Marcel Prousts romanverk: "På spaning efter den tid som flytt". Det är mer än 40 år sedan jag läste något av Proust och jag blev tvungen att fräscha upp mitt minne.

I första verket kommer huvudpersonen frusen hem till sin mor en sen vinternatt. Han får en bit madeleinekaka som doppas i en kopp té. Då minns han sin barndom och uppväxt så till den milda grad att minnena fyller flera volymer.

Proust skriver: "Det tjänar ingenting till att försöka återkalla i minnet sitt förflutna - alla tankemödor är förgäves. Det ligger utanför medvetandets område, utom räckhåll för tanken, gömt i något materiellt föremål (d.v.s. i den förnimmelse detta föremål kan framkalla hos oss) -men vi anar inte i vilket föremål. Det beror på slumpen om vi stöter på det eller inte, innan döden når oss".

Här är två gårdar som jag bevarar i minnet (med eller utan Madeleinekakor).
Min barndom och uppväxt fanns här.












Västanbäck 2:2 och Västanbäck 2:3
Bild från boken Svenska gods och gårdar år 1941,
del XXXVI, Ångermanland, sidan 1221

Ladda ner,
lyssna till Lars Anders Johanssons
Bondens år
(6,6 Mb)



5 kommentarer:

Anita sa...

Karin! Vi har försökt att "luska" ut vilka hus det är frågan om, men det var svårt. Det störe huset är misstänkt likt "Gamm-Jackes på Prästbordet" (bakom nuvarande Konsum revs 1973- ett kort av huset finns i Pauls bok "Vingslag från förr")men vid närmare titt ser de övre fönstren inte likadana ut, men ganska snarlikt. Jag förmodar också att kortet är från Näsåker, men var....

Det verkar bli lika varmt idag. Igår kväll var vi på ett roligt bygdespel på Resele hembygdsgård; "Filimons bröllop". Härlig amatörteater i underbar miljö.

Hälsningar Anita

Anita sa...

PS. Ditt barndomshem verkar stå tomt just nu. Den förra ägaren har visst flyttat har jag hört, och huset har varit ute tll försäljning igen. Jag har alltid tyckt om det stora vackra huset - jag hoppas att det flyttar in folk där igen.

Anita

Karin W. sa...

Jag trodde för ett ögonblick att det större huset var Franzéns.

Pappa ville överhuvudtaget inte bo kvar i det stora huset i Västanbäck efter mammas död. Det blev en snabb försäljning. Det har varit ett flertal ägare sedan 1976, tror jag.

Anonym sa...

Tack för länkningen till låten! Jag vet att just "Bondens år" har fungerat som just en Madeleinekaka doppad i Lindblomsthé för vissa bekanta med lantlig bakgrund.

Karin W. sa...

Precis så var det. Det "smakar" väl bra för en poet. Dessutom har du ju en, i mitt tycke, unik, välartikulerad röst.

Related Posts with Thumbnails