fredag, maj 05, 2006

Namnsdagskort

Adressat: Fröken Elin Lidmark, Västanbäck.
"Gratuleras hjertligt på Elin dagen den 29/7 04 af Syster Anna"

Då Elin-dagen i den svenska almanackan inträffar den 31 juli, stämmer inte datumangivelsen på kortet.
Namnet Elin är en svensk form av Helena, som betyder "fackla". Elin betyder "den lysande".
I en årsbok från 1922, "Kalender och uppslagsbok för alla" står att Elin är en förkortning av Eleonora. Men den uppgiften är inte riktig.

Porträtt av Elin Lidmarks syster Anna.
Fotograf: Amanda Sandberg, Sollefteå


Anna Henrietta Lidmark föddes den 12 mars 1877 i Västanbäck, Ådals-Liden.

Föräldrar: Bonden och kyrkvärden Mårten Mårtensson Lidmark, född 1850 i Västanbäck, Ådals-Liden, med hustru Sara Greta Persdotter, född 1853 i Rå, Ådals-Liden

Anna gifte sig aldrig. Hon bodde hela livet tillsammans med sina föräldrar och sin syster Elin med make och barn på gården i Västanbäck. När föräldrarna blev gamla och skröpliga skötte hon om dem. Fadern Mårten var bonde och kyrkvärd och dog 1924. Modern Sara Greta levde ända till 1942 och dog 89 år gammal. En aktningsvärd hög ålder. Efter moderns död fann Anna av någon anledning inte livet värt att leva längre.




4 kommentarer:

Anita sa...

Kenneth berättade ikväll att hans pappa var "smådräng" åt din farmor Elin, när han var liten. Han gick och handlade åt tant Elin och blev sedan ibland bjuden på lite körsbärsvin. Som du kanske vet var Kenntehs farfar August Eriksson kusin med din farfar genom Augusts mamma Inga Dorotea f 1854 och Brors pappa Henrik f 1843.

Karin W. sa...

Hade farmor körsbärsvin i gömmorna? Farmor dog ju sommaren 1959. Jag var inte så gammal då...
Jag minns hennes långskorpor, som hon torkade i vedspisens ugn, och "sidenkuddarna" (godis) som hon bjöd på. Då fick man ta en... bara en...
Kaffekalas med kakor varje söndag i salen på övervåningen. (Där fanns möblemanget, som du nu har)...
Bara ta en kaka av varje sort........
August Eriksson, kommer någon ihåg hur han såg ut? Jag har ett kort på en gammal farbror. Det skulle kunna vara han.

Anita sa...

Jag minns också att jag var med mina föräldrar några gånger och drack kaffe med dopp uppe i salen på övervåningen. Fast jag var ganska liten, tror jag...
Kenneths farfar dog 1971, så Kenneth minns honom mycket väl. Han bodde hemma i Rå tills han dog. Det skulle vara roligt om du mailade kortet till min e-adress - kanske är det August?

Karin W. sa...

Jag scannar kortet någon gång under eftermiddagen och mailar, Anita.

Related Posts with Thumbnails