måndag, juni 19, 2006

Ett gammalt fotografi

På ett gammalt, bleknat, illa hanterat fotografi tittar min farfar på mig. Blicken bränner genom tiden. Ögonblick möter evighet. Ju äldre en bild blir desto starkare blir den.

"Bror 1½ år gammal" står det på baksidan. Eftersom farfar var född 1881 kan fotot dateras till 1883. De andra barnen är sannolikt hans äldre syskon: Kristina Karolina, född 1876,
Henrik Robert, född 1877 och Sara Johanna, född 1879.

Det allra äldsta bevarade fotot lär vara från 1826. En fönsterutsikt fotograferad av uppfinnaren och fransmannen Joseph Nicéphore Niépce (1765-1833) .

Mitt foto från 1883 är taget av J. A. Josefsson, Nittorp, Ulricehamn.

På Porträttfynd finns bara ett litet antal porträtt inlagda, där J. A. Josefsson är namngiven som fotograf. Under ett av de porträtten har en person, som känner till hans släkt, skrivit en kommentar: "Fotografen var en tusenkostnär, som enligt efterlevande aldrig var norr om Ulricehamn".

Kan det vara en tillfällighet, att det enligt Folkräkningen 1890, nämns en handlande Johan Amandus Josefsson i Ed, Forsmo (Y), född 1862 i Nittorp, Elfsborgs län? Hans initialer blir tveklöst J. A.

Kan det vara en tillfällighet att det samtidigt, enligt samma folkräkning, nämns en annan handlande i Ed, Forsmo (Y), som heter Clas Vilhelm Josefsson, född 1854 i Nittorp?

En fotograf Clas Josefsson (även C.W. Josefsson), Vännäs (AC), finns också nämnd och representerad på Porträttfynd.

De här två herrarna skulle kunna vara något att ta sig an för en fotograf-forskare.
Men jag lämnar dem därhän.

En scannad bild av baksidan av det jag tror, är det äldsta fotot i mina ärvda album. Men jag har andra albumbilder vars patina visar, att de kan vara minst lika gamla eller äldre.

Tyvärr finns ingen nu levande människa som kan ge personerna på de porträtten namn. Men ansiktsdragen hos några avbildade personer är lätta att känna igen hos en senare född generation eftersom vissa drag kommer tillbaka och tillbaka och tillbaka



Faktabank

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails