tisdag, maj 02, 2006

Jämtlandsfjäll

Ej postgånget "Brefkort". Åreskutan. Toppen. Carl Nilssons Ljustrycksanstalt. Stockholm

"Vester om Undersåker på södra sidan om Åreskutan ligger Åre socken, hvilkens natur i storslagenhet öfvergår alla de kringliggande orternas.
Elfven genomflyter här Åresjön, från hvars nedre ända man har den mest storartade utsigt.
På båda sidor om sjön har man de höga, branta stränderna, till vänster Renfjället och i fonden den majestätiska Åreskutan."
-Ny Ill. Tidning 1882.-

Geologerna säger att Åreskutan är botten av en dalgång som blev sammanpressad när jordskorpan veckade sig och blev så hård att den motstått den vittring som fått de omkringliggande, lösare höjderna att försvinna.


Snasahögarna. Fjällparti i sydvästra Jämtland mellan Enan och Handölan, Åre kommun. Högsta punkten, Storsnasen når cirka 1400 meter över havet.

Ur mitt eget fotoalbum från år 1963. Fyra flickor från Ångermanland på sportlov i den jämtländska fjällvärlden. Åtminstone två av oss skulle senare i livet komma att bosätta oss i Jämtland. Margareta, längst till vänster, (numera landshövding i Jämtland) och jag, längst till höger.






2 kommentarer:

Anonym sa...

SÅ roligt med dessa gamla kort! Och du bjuder på lite historia tillö korten så allt blir lite extra att ta de all!
Fint att se en gammal vy från just Åre, eftersom jag vistas så ofta i Åre-Duved-Storlien-området.

Ja,tänk en gång var det "luftgäster" som besökte fjällen. Jag tycker det ordet låter så härligt och friskt. Då fanns varken fjällbarer eller afterski-drinkar -utan det var kroppens hälsa som var det primära...
Jag har ett så fint kort på släktingar där de sitter i sina vackra kläder och hattar uppe i Duved. Jag ska lägga in det på min blogg.

Karin W. sa...

De gamla korten kräver något mer av mig än att enbart tittas på. Syftet med texten är (ibland) att ge korten ett "liv".
Åre har förändrats mycket, på gott och ont. Men turismen är viktig och fjällen räcker nog till för oss alla, oavsett intressen.
//Karin

Related Posts with Thumbnails