fredag, april 21, 2006

Allmoge

Lägg märke till vaggan ("tulla") som hänger i taket till vänster på fotot.

"De vaggande tullornas tröstarinnor
lärde sig redan de första dagarna
rädslans omärkliga gråt
bakom lydiga ögon
vande sina barnaläppar av
med att ropa på mamma-"

Raderna hämtade från dikten " Barnsytarna " skriven av Bo Johansson och hämtad från Marianne Liliequists bok "Nybyggarbarn" (Umeå 1991, ISBN 91-7174-606-4)


Vaggan som står framför sängen har längsgående medar. I Sydsverige var medarna tvärsgående. I norra Sverige löpte medarna oftast parallellt med vaggans längdriktning.


Till höger på fotot hänger ljuster av olika slag, dvs. gaffelliknande fiskeredskap med hullingförsedda spetsar av järn. Till vänster hänger bl a några gamla, kraftiga seldon.



Var de här fyra interiörerna ursprungligen hör hemma är okänt. Men nog känns miljön norrländsk.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Så härligt att se. Jag känner igen mycket av det som finns på bilderna från det museum/ hembygdsgård "Bergheim" som finns i min gamla hemby. Den är mycket levande -med servering, underhållning, tunnbrödsbak etc varje sommar.
Det är så roligt att gå dit- jag brukar besöka gården de gånger jag åker upp - där träffar man i alla fall en del gamla bekanta från ungdomen och skoltiden som också är på besök i sin hemby.

Så jag tror att det är bilder från någon norrländsk hembygdsgård/ museum, som du har. Är de inte från Ångermanland?

Anita sa...

Kommer korten från dina farföräldrar? I så fall tror jag att interiörena kan vara från den gamla Hembygsdgården som brann ner. Jag trodde först att det var från den nuvarande, men ser att det inte är det - men möjligen från den gamla hembygdsgården. Jag minns inte riktigt detaljerna och inredningen i den gamla hembygdsgården (jag besökte den inte så ofta)

Trevlig helg!

Anita sa...

Jag är nästan säker på att det är samma tulla som hänger i köket i den nya hembygdsgården. En del saker hann ju räddas under brande, som du vet. Jag tror att interiören är från den gamla hembygdsgården.

Karin W. sa...

De här fyra bilderna har legat helt för sig själva i en byrålåda hemmavid.
Tullan, som du sett i nuvarande Hembygdsgården, Anita, kan vara en tulla som Paul Lundins bror, Uno, hämtade från vinden i Bagarstugan i Västanbäck en vårdag 1976.
Det är så många år sedan jag sist besökte Hembygdsgården. Jag borde verkligen åka dit och titta igen.
Brann verkligen inte allt upp i den gamla?

Related Posts with Thumbnails