fredag, november 17, 2006

Några ord om farmorsmor

Sara Greta Persdotter f.1853Porträttet föreställer farmorsmor, Sara Greta Lidmark, född Persdotter, år 1853 i Rå, Ådals-Liden. Hon var dotter till Per Jakobsson, född 1816 i Lidgatu, Ådals-Liden, och hans hustru Kajsa Greta Abrahamsdotter, född 1816 i Häxmo, Ådals-Liden. Yngst av de fyra syskon som nådde vuxen ålder.

En morbror, Markus Abrahamsson, född 1821 i Häxmo, Ådals-Liden, var familjens svarta får. Hans liv rymmer mycket sorg och tragik . 4 Ett sorgligt levnadsöde berättat av Magnus Johansson

I mars månad 1875 gifte hon sig med bonden och kyrkvärden
Mårten Mårtensson Lidmark född 1850 i Västanbäck, Ådals-Liden. Fem barn föddes i äktenskapet - först en son och sedan fyra flickor. Sonen Martin blev bara 22 år gammal. Han dog av den tidens stora folksjukdom TBC.

Västanbäck 2:2Flickorna Margaret och Anna, födda 1877, var tvillingar. När min farmor Elin föddes blev det också en tvillingfödsel men systern dog kort tid efter födseln.

Fem barnbarn såg hon växa upp. Eftersom samtliga generationer bodde tillsammans på gården, hade Sara Greta också som uppgift att hjälpa till med barnbarnen. Min pappa berättade någon gång, med viss vämjelse, hur hans mormor tuggade maten åt de små. Och tänker man på hur tuggat bröd förvandlas till en gegga i munnen är det lätt att förstå pappas känsla.


Sara Greta blev änka i november 1924. Då var hon 71 år gammal. Hon blev själv mycket gammal och dog, mätt av ålder, på sitt 90:e levnadsår i september månad 1942.

11 kommentarer:

Anita sa...

Visst föreställer bilden huset i V-bäck?
Länken om Markus Abrahamsdotter fungerar inte - men jag hittade den :)

Smulan

Karin W. sa...

Det är helt riktigt, Smulan. Ett ganska nybyggt hus, tror jag. Trädet verkar vara nyplanterat. (Om man för muspekaren över bilden syns fastighetsbeteckningen).

Varför bitar av länkkoder plötsligt försvinner, begriper jag inte. Det händer titt som tätt. Jag brukar alltid kolla att de fungerar.

Nu fanns faktiskt inte mycket till kod kvar. Bra att du påpekade det. (Jag har gjort ett nytt försök)

lasse sa...

Markus Abrahamsson var min mormors farfar

Lasse

lasse sa...

Då måste markus och Kajsa Greta varit barn till Abraham Markusson och Sara Persdotter

Lasse

Karin W. sa...

Hej Lasse, det stämmer bra det. Det fanns ytterligare en syster till Kajsa Greta och Markus i familjen, Anna Brita, samt en fosterdotter, Maria Kristina Munter.

lasse sa...

Jag tror att det fanns en syster till:
Sara Stina Abrahamsdotter, född den 20 december 1818 i Häxmo, Ådals-Liden sn, död där den 9 september 1828 av tvinsot.

Karin W. sa...

Lasse: Javisst, Sara Stina nådde aldrig vuxen ålder... tvinsot kallades förr alla odefinierbara invärtes sjukdomar.

lasse sa...

Har du något foto på Markus Abrahamsson eller vet du var jag ska söka?

Lasse

Karin W. sa...

Nej Lasse, det har jag inte. Markus var ju född 1821 och dog 1874. Foton från den tiden är sällsynta. De äldsta jag har finns ju på den här länken men personerna är inte namngivna: gammaltochnytt.blogspot.com/2006/09/lost-faces.html

Eftersom Markus dömdes 1868 vid Resele häradsrätt till straffarbete för stöld, kanske han finns i SVARs databas över frigivna straffångar. Han avtjänade straffet vid centralfängelset i Östersund.

lasse sa...

Jag vet att Abraham Markusson och Sara Persdotter var föräldrar till Markus, Kajsa Greta m fl.
Men jag vet ingenting före detta. Vet du?
Du vet säkert att Markus Abrahamsson fick en son som hette Henrik Abraham Markusson Hägglund (1852-1907) (min mormors far)

Karin W. sa...

Tips! Om du inte redan känner till Magnus Johanssons hemsida.

Du behöver bara klicka dig bakåt i tiden på adals-liden.net. Då hamnar du till slut på 1690-talet. By: Häxmo ... troligtvis grundad en gång i tiden av en herre med namnet Pehr Smed enligt 1542 års jordabok.

Related Posts with Thumbnails