torsdag, maj 18, 2006

Tännforsen

Jämtlands vackraste vattenfall
Sveriges största vattenfall

Ett vykort från början av 1900-talet













Tännforsen, mellan Tännsjön och Östra Norn, ligger någon mil nordväst om Åre.
Det är ett ännu inte utbyggt vattenfall i Indalsälven.
Forsen bildar tillsammans med omgivningen ett naturreservat.

På en sträcka av 600 meter faller älven 37 meter, varav 24 meter i ett lodrätt stup.
(Bra Böcker 1980)

Vid Tännsjöns övre ände hörs dånet av det väldiga vattenfallet. Där sjön slutar kan man få se forsens skum stå stilla som ett moln över vattnet.

Ett "Friedrich-Kort" från senare år













En övre och en nedre sjö
En sovande kristall
Emellan dem av piskad snö
Med ens ett skräckfullt fall.
Snoilsky

Björnstenen: En sägen berättar, att en björn, som ville simma över Tännsjön, blev gripen av strömdraget, fördes mot fallet men lyckades i sista stund kasta sig upp på klippan i fallets mitt. Där stod han utan att kunna komma därifrån. Några barn såg från stranden björnens belägenhet och började kasta stenar på honom. Länge tålde han förolämpningen, men till sist tog tålamodet slut. Han vrålade och visade tänderna men på detta avstånd lyckades han inte skrämma någon. Då tog han ett väldigt språng för att hoppa över forsens ena hälft. Men hoppet var för kort, och björnen störtade ner i den vilda forsen och omkom.
(Källa: Läsebok för folkskolan år 1911)
(Anm. Den s.k. "Björnstenen" rasade ner 1992 efter att i årtusenden ha vilat på samma plats).

Mer dagsaktuell information om Tännforsens Turiststation : http://www.tannforsen.com/

4 kommentarer:

Anonym sa...

Å "mitt" vackra fall... där har jag varit många gånger. Första gången var jag i 4-5 årsåldern och då var jag så rädd att det skulle komma en björn ut på stenen! och jag var jätterädd för höjden när jag stod med mor på turistplattan.

MEN björnstenen finns inte längre!
Den rasade för några år sedan - naturen fick jobba länge med snö, is och vattentryck innan det hände.

Ett annat fint fall är ju Brudslöjan på gränsen; men det fallet ska man se från norska sidan. Själv har jag rott båt in till fallet från Teveldal i Norge flera gånger och jag har även paddlat kanot dit en gång ( men det blev ett äventyr....)

Fantastisk bild på det frusna fallet!

Karin W. sa...

Har du varit dit på senare år? Det är ju idag en fantastisk anläggning för både sommar- 0ch vinterturism.

Anonym sa...

Jag har inte varit dit upp sedan min far dog, 1996. Tyvärr.
Jag har valt att vandra i Oviksfjällen istället. För att slippa känna.

Och så har jag ju oftast varit ute vid havet nu på somrarna.

Jag var in på deras sida - och oj vad det har satsats mycket - men det är ju turismen som fjällvärlden kan leva på idag. Dit kommer inga fabriker.

Karin W. sa...

Den stora iglooanläggningen brukar öppnas på nyårsafton med konsert. Men frågan är om Bertil Danielsson får fortsätta med igloon. I november 2005 skrevs det i lokalpressen om att det fanns lavar som var hotade. Jag vet inte om eller hur länsstyrelsen har beslutat. Ärendet låg på deras bord då.

Related Posts with Thumbnails