torsdag, juli 13, 2006

Gamla foton från Junsele (6)












Två porträtt som placerats bredvid varandra i mitt "Junsele-album". Det behöver i och för sig inte innebära att de två personerna hör samman på något sätt. Kvinnan till vänster hette Agnes Jonsson, Gårelehöjden och mannen till höger Verner Eriksson, Junsele. Båda porträtten finns i Sollefteå Bilddatabas (SVAR) med id:nr ia-0511/01, respektive fk-1148/01. Fler uppgifter än så har jag för tillfället inte om de båda.

Kanske är Verner Eriksson identisk med den Per Verner Eriksson, som var född 20 juni 1892. Men det är ytterst osäkert. Per Verner Erikssons föräldrar hette Eric Jacob Persson, född 1859 och Eva Maria Sundius, född 1856. Båda från byn Övra (Öfra) i Junsele.

Salomon Sundius

Eva Maria Sundius farfar var Junsele-pastorn Salomon Sundius, född 1786 i Ed (Y). Han blev utnämnd till sockenpredikant 1827 i Junsele och tillträdde 1828. År 1830 fick Junsele "skilsmässa" från Resele socken och bildade eget och särskilt pastorat.

I sin ämbetsberättelse daterad 13 juli 1867 skriver pastor Sundius:

-"Rörande sedligheten i församlingen måste med sorg omtalas, att före Prostvisitationen den 13 september 1849, sedligheten synnerligast bland ungdomen på manssidan wara högeligen taddelwärd meddelst sabbatens ohelgande genom spel och dans. Lönnkrogar, superi och Ynglingars skojande lefnadssätt om Söndagsnätterna, warningar aktades icke, men wid nämnde prostvisitation började småningom genom de allvarligt gripande warma föreställningar Herr Contractsprosten Runsten såsom visitator lade på allas hjertan, började osederna småningom afläggas".-

Det verkar som att Sundius senare fick anledning att återigen bekymra sig om sedligheten.
Längre fram i ämbetsberättelsen skriver han:

-"på senare tid tycks de förra osederna börja hyllas genom Lönnkrögeri, Lekstugors anställande och otukts synder. Då olyckliga ordsaken härtill, wågar man tro, måste sökas deruti, att, genom den årligen tilltagande Trädwaru afverkningen, församlingen blifvit öfverswämmad af en mängd utländningar af olika tankesätt och böjelser, ifrån Norje, Finnland, södra och norra Sverje, hvarigenom otuktsogräset börjat rota sig och förqväfva den goda säden"-
Salomon Sundius dog i Junsele 1869.

Vid sin sida hade han mot slutet av sitt liv, vid pastoralvården och i ämbetet, en biträdande adjunkt, en norrbottning med namnet Lorenz Teophran Falk (1826-1868), "mannen med harpan". Han gick alltid till fots. En gitarr bar han ständigt med sig. När andan föll på började han spela och sjunga, sak samma om det var i vilda skogen, på landsvägen eller i bebyggda trakter.
(L. Molin: Mo, Junsele kyrkby i mer än 400 år, sid. 67- 70)

Vi ska idag inte döma Sundius för hans åsikter. Varje tidsperiod bör dömas efter sin tids miljö och sätt att se på saker och ting. Mellan åren 1866-69 förekom missväxt, vilket ledde till svältår. Men 1870-talet och de decennier som följde innebar mycket stora och dramatiska förändringar för torpare och bönder i de norrländska skogsområdena.

Baggböleriet

Skogsuppköparna kom och kunde göra storkap för lite och ingenting. En godtrogen skogsägande bonde kunde få gå från gård och hem, medan en fattig, men förståndigare torpare kunde bli ägare till ett hemman för en billig penning.

Till Junsele, liksom till andra bygder i Norrland, kom många främlingar. Många skogsarbetare var värmlänningar som redan hade skaffat sig erfarenhet från skogsexploateringen i Värmland. En del gifte sig med någon flicka från bygden och blev i och med det bofasta. Andra drog vidare.




6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken insats du gör för historien och kulturen - kanske kan det bli en bok? Du skriver om olika saker som hör till tidsepokerna och som gör det så intressant att läsa. Jag blir imponerad över all kunskap du samlat in om dessa människor på korten, deras gårdar, deras bakgrund och livet runtomkring.

Men vad har hänt med din blogg -det verkar ha blivit trångt så att högersidan inte hänger med? och nu är alla tidigare inlägg borta från sidan, gömda i "källaren"...
Har du ändrat någon inställning?

Karin W. sa...

Först av allt, välkommen tillbaka till "bloggvärlden", Inkan. Och du har också återvänt till huvudstaden, förstår jag?

Ja, jag har ändrat. Bloggen är inställd på en enda post på framsidan för tillfället. Resten finns på "Previous Posts".

I min dator hänger högersidan med, åtminstone just nu, fast jag har en långsam bredbandsuppkoppling.

När jag hade många bilder samtidigt på framsidan kunde det vara lite si och så med nerladdningen av bilder. Det är mest av hänsyn till de som har en långsam uppkoppling som jag har ändrat.

Det har dessutom blivit mycket text på sistone (resultat av åratals med ihopsamlade anteckningar som jag försöker väva ihop med foton).

Tack för dina värmande ord. Det är svårt ibland, när inspirationen saknas och jag sitter i röran av album och papper.

Anonym sa...

Ja jag är nu åter i Stockholm efter alla underbara dagar uppe i republiken!
Jag har njutit av vädret, naturen, fjällen, vänner, god mat och kultur i massor och ännu mera gamla bekantskaper -så nu är jag fullmatad i hjärnan av både idéer, glömda namn, okända ansikten och upplevelser som satt fart på känslolivet.
Det känns!

Det är stimulerande att byta miljö - resa bort en vecka eller två. Man borde göra det lite oftare.... Du kanske skulle ta en liten resa till annan plats -bara för att få fart på inspirationen?

Men jag tycker ju att du har ett flöde i det du delar med dig av och som sagt -just detta med omkringhistoria gör allting spännande att läsa.
Människorna på korten blir liksom mera levande och man påminns om hur det var just då när de levde -kulturliv och vardagsliv likaväl som samhällslivet i stort.

Inkan i natta

Karin W. sa...

Du hade tur med vädret. Det fanns dagar som var alldeles för varma.

Jag gjorde faktiskt också en resa, en "resa" ut i cyberrymden för att hitta inspiration. I andra världsdelar, framför allt i USA, finns bloggar om gånga tider. Men de är få.

På några lämnade jag avtryck och fick även ett privat mail från en person, som betonade vikten av kringhistorier .

I slutet av nästa vecka kommer mina Stockholmsbarnbarn och barn upp till Jämtland en andra omgång i sommar. Då får jag annat att tänka på.

Anita sa...

Karin! Jag har berättat om din blog på Tarsele/Gårelehöjdens hemsida http://www.hogda.junselebyar.se/
(där bl.a. Göran Stenmark bor) Knske finns det någon som har kommentarer om de kort du lägger ut!
Allt gott!
Anita

Karin W. sa...

Tack Anita för den hjälpen. Jag kunde väl ha tagit kontakt själv, men.....
... det verkar som att jag då enbart skulle skriva för att göra reklam för min blogg.

Jag har i och för sig ingenting emot reklam. En av anledningarna till att jag har reklam på bloggen är att jag hoppas det kan bidra till att Google även fortsättningsvis kan tillhandahålla Blogspot som en fri service och att bloggandet förblir gratis.

Related Posts with Thumbnails