torsdag, april 20, 2006

Vykort från Näsåker



Hembygdsgården, Näsåker.
Förlag: Essy Edströms Pappershandel, Näsåker. Foto 2979.
Den här byggnaden inköptes av hembygdsföreningen år 1935 för en symbolisk summa.
Tidigare hade huset stått i Moflo, Ådals-Liden. Olyckligtvis förstördes den gamla byggnaden vid en brand.

Längst ut på Prästnipan i Näsåker står nu en nästan identiskt likadan byggnad.
Två män vid namn Erik Sundin och Sven Tidén gjorde på 1970-talet det huvudsakliga arbetet med att montera ner en byggnad i Bodvill, Resele och sedan bygga upp den på nytt i Näsåker.

Jämför de båda gårdarna på bilderna! Man kan inte hitta mycket som skiljer dem åt. De båda timmergårdarna var nämligen från ungefär samma tid, närmare bestämt från 1720-talet.

Fotot nedan taget då hembygdsföreningen firade sitt 40-årsjubileum år 1978.

Här finns nu allmogesamlingar bevarade.

Efter min mammas död 1975 gjorde min syster och jag en större utrensning i vår gamla föräldragård i Västanbäck, Ådals-Lidens församling. Många äldre saker fick då sin slutförvaring här. Foto: K. E. Hoflin



5 kommentarer:

Anita sa...

Hej Karin! Trevligt att se bilderna av hembygdsgården. I den gamla gården som brann ner fanns bl.a. en hel del inventarier från en skolsal i Jansjö. Min mamma kände igen allt från sin skoltid. Tyvärr blev allt lågornas rov tillsammans med så mycket annat av oersättligt gammalt värde.

Jag skulle gärna vilja se det sita kortet från 1978 uppförstorat, men det går inte... Har du å.ä eller ö med i bildnamnet?

Hälsningar Anita

Karin W. sa...

Hej,
Ja, jag har märkt att vissa bilder inte uppförstoras. Beror det på bokstäverna å, ä och ö ska jag verkligen försöka undvika dem i fortsättningen.
Jag skickar en uppförstorad bild av hembygdsgården (1978) till din e-postadress i morgon, Anita.
(Den är bara hämtad ur en turistbroschyr).

Hälsningar Karin

Anonym sa...

hej Karin - om du konsekvent inte använder åäö när du scannat in kort - så fungerar det. Jag gjorde också fel i början.

Nu gör jag "ljudstavningar":
ä= ae; ö= oe; å=aa och har ändrat i namnet på alla kort jag scannat in.
För det är ju roligt att kunna förstora upp vissa kort; som t ex vyer och som här gamla hus, för att studera dem lite närmare.

Det är jätteintressant att läsa din sida och jag blev så förtjust i det här stora huset -tänk att få bo i ett sådant... Påminner lite om de stora husen i Hälsingland :)

Inkan

Anita sa...

Tack för kortet Karin! Under mina år som guide i hembygdsgården och Pelle Molins stuga fick jag ofta berätta historiken och om branden. De vackra hemvävda gardinerna som hänger i stora salen är vävda av Tora Collén. Jag fick förtroendet att sy och sätta upp dem. Gardinerna i dt mindre rummet bakom köket är lite speciella. Det är gamla, tunna laxfärgade spetsgardiner som jag köpte på marknad under min tid i Paris. Jag tyckte de passade bra i det rummet på Hembygdsgården - så där hamnade gardinerna från Paris! I samma rum finns massor av gamla album med gamla kort - men det känner du säkert till.

Anita

Karin W. sa...

Nu har jag följt råden och till min glädje ser jag att de fyra nya bilderna är klickbara och förstoras.
Tack så mycket, Inkan och Smulan, för hjälpen.

Trevligt att några uppskattar bloggen. Mitt äldsta barnbarn, 12 år gammal, tyckte den var tråkig och föreslog att jag skulle skriva om dataspel istället. Inte riktigt min "grej".
Karin

Related Posts with Thumbnails